Rabu, 2 Oktober 2013

Bunga api & Restoran

29th September, 2013 - Poin pindik. Ahad malam. Ada persembahan Bunga Api. Lawa. Meliat dari kawasan bawah Hospital Raja Isteri Pengiran Anak Saleha (RIPAS). Dekat dengan air. Masha Allah. Lawa berabis.

Kisah Satu: Restoran dan Cap.

Balik dari sana, memikirkan mengisi parut. Pasal bejalan lebih kurang sebelum Ishaa sikit, then singgah solat Ishaa di Jame'. Jadi perut balum berisi. Cari punya cari, jumpa satu kawasan baaanyak restoran. Kurang pasti di mana. Al-muhim, masa kami turun dari kereta, nya babah, "Bah agatah cari yang ada cap nya lai." 

Wonder jua ku pasal mencari cap ani, kami pun raun-raun. Dalam masa atu ada di antara kami yang stress sikit, pasal lapar sudah. Tetanya-tanya tarus, 'Sejak bila di Brunei ani pun perlu dicari cap jua? Mun cematu payah tu eh.' 

Ditanya pat babah cemana kan mencari yang ada cap ani:

Kami: 'Bah, kenapa perlu dicari cap bah? Tani di Brunei jua ni. Kalau kan cari cap payah tu, huhu.'
Babah: 'Lai, kalau ndada cap halal atu, cari cap islamnya. Cari yang ada ayat-ayat sekurang-kurangnya nyaman jua ati. Kalau ada halal atu lagi terjamin, insha Allah.'

So mencari tah kami ni meliat-liat restoran-restoran ani. Hm, banar. Payah kan mencari yang ada cap halalnya. Barangkali durang pun dalam proses permohonan cap halal. Jadi bila cap atu ndada, kami cubalah cari yang ada ayat-ayat Quran atau yang ada lafzul jalaalah atau nama Rasulullah.

Walhasil, kecewa. Bila yang dicari-cari inda kejumpahan. Satu, pasal lapar sudah. Dua, pasal hairan, cemana bulih restoran di kawasan sini ndada ayat atu ah? Untuk menghusnuzzonkan diri, timbul pendapat, "Barangkali ada ayat kali, tapi di arah kawasan cashier. Atau barangkali damit saja ayatnya atu."

Akhirnya balik semula naik ke kereta. So kami pun menuju ke restoran lain. Di dalam perjalanan atu, bepikir jua eh. Restoran-restoran yang kami liat tadi bukan inda lawa, lawaa. Namanya pun menarik. Tapi sayang, dekor di dalam tu cuma mementingkan hiasan zohiri. Hiasan rohani, kosong.

Okelah, mungkin aku silap perkiraan jua, pasal mana ku masuk restoran-restoran atu. (Inda jua ku kan masuk restoran sebuah-sebuah dan meliat-liat di dalam atu kali ah). Jadi inda jua dapat kan ku katakan hiasan rohaninya kosong. Manala tau damit ganya ayat atu. 

Ganya, kalau tah dapat setiap restoran atu adakan sesuatu yang boleh ingatkan para pelanggan kepada Allah. Kata-kata motivasi kah, hadith kah, ayat Quran, ismul a'zam @ lafzul jalaalah @ Allah, nama Rasulullah, dsb. Dapat pahala. Restoran pun dapat jua berkatnya. Insha Allah. Maju tu tarus..

bersambung kisah kedua.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan